VBB logo

Foute gewoontes voor het slapengaan

Fout gewoontes voor het slapengaanStiekem weet je het wel. Te laat naar bed gaan is niet goed voor je. Te weinig slaap geeft je energiedips gedurende de dag en te lang doorslapen is slecht voor je slaapritme. Het onderschatten van slaap is een van de slechtste gewoontes die we ons in deze westerse maatschappij eigen hebben gemaakt. We houden er nog veel meer gewoontes op na die onze slaap niet ten goede komen. Onderstaand de meest voorkomende foute gewoontes voor het slapen gaan.


Pas naar bed gaan wanneer je oogleden zwaar worden

Je zal waarschijnlijk de neiging hebben pas je bed op te zoeken wanneer je lichaam je dit laat voelen. Vaak stel je het naar bed gaan nog even uit totdat je echt 'doodmoe' bent. Je denkt misschien dat je de slaap pas nodig hebt wanneer je lichaam dit aangeeft maar niets is minder waar. Ieder lichaam kan functioneren met een bepaalde hoeveelheid slaap per nacht. Gemiddeld hebben we 8 uur slaap per nacht nodig. Wanneer je iedere dag op hetzelfde tijdstip naar bed gaat zal je lichaam zich hierop aanpassen. Je lichaam vat dan vanzelf de slaap, ook al voel je je nog niet moe. Je zal dan ook makkelijk op eenzelfde tijdstip wakker worden. Het is dus zeker aan te raden om een vast tijdstip aan te houden om naar bed te gaan, ook al lijk je dit nog niet te voelen.


Te laat eten

De gemiddelde Nederlander eet zijn avondmaal rond half 6. Ons lichaam is gebouwd om na iedere vier uur voedsel te krijgen. Het is dus niet raar dat je juist rond bedtijd ineens honger begint te krijgen. Helaas is eten voor het slapengaan niet bevorderlijk voor een goede nachtrust. Je zet je lichaam daarmee juist weer in werking voor het verteren van je voedsel. In plaats van dat je lichaam tot rust komt, wordt het dus juist weer actief. Je hongergevoel negeren kan ertoe leiden dat je wakker blijft liggen van de honger. Het beste is dus om iets licht verteerbaars te nemen zoals yoghurt of fruit. Probeer zo weinig mogelijk suiker binnen te krijgen. Deze geven je lichaam een korte heftige energieboost waardoor je je vermoeidheid niet meer voelt.


Een borrel voor het slapengaan

Hoewel alcohol er voor zorgt dat je lekker ontspant is het zeker niet goed voor je nachtrust. Alcohol onderbreekt namelijk je REM-slaap, een cruciale fase in het slaapproces. Dit betekent dat je gedurende de dag minder geconcentreerd zal zijn en 's nachts de gebeurtenissen van de dag minder goed verwerkt. Bovendien zal je waarschijnlijk juist het gevoel hebben minder uitgerust wakker te worden. Hooguit 1 glaasje alcohol voor het slapengaan is dus aan te raden.


Vlak voor het slapengaan nog actief computeren of tv kijken

Veel mensen hebben als gewoonte tot 's avonds laat tv te kijken, nog even de mail te checken, of andere ontspannende dingen te doen op de tablet. Wanneer je daarna direct het bed in stapt zal je waarschijnlijk nog wel even wakker liggen. Je lichaam is namelijk in de war van de hoeveelheid lichtimpulsen die je beeldscherm geeft. Je hersenen denken hierdoor dat het dag is, en sturen je lichaam er op aan wakker en alert te blijven. Om dit te voorkomen moet je een uur van tevoren je beeldschermen uitzetten en niet meer gebruiken. Je lichaam heeft dan genoeg tijd om zich aan te passen aan je natuurlijke nacht/dag ritme. Je zal merken dat je binnen een uur ineens veel vermoeider bent dan voorheen.


Uitslapen in het weekend

In het weekend nemen de meeste mensen het er van. Dan hoeft de wekker even niet gezet worden. We worden immers niet om 9 uur stipt op ons werk verwacht. We slapen massaal uit tot ver over de gebruikelijke tijd dat we opstaan. Hoewel je waarschijnlijk denkt dat je lichaam op die manier alle 'slaaptekort' kan inhalen, is dit juist funest voor je slaapritme. Je lichaam is een gewoontedier. Wanneer je lichaam ineens veel langer of korter doorslaapt verbreek je de cyclus die je lichaam gewend is waardoor je doordeweeks juist slechter vroeg op kunt staan. Wil je toch wat langer blijven liggen? Het is het beste om hooguit een uur voor of na je gebruikelijke tijd wakker te worden. Een uur verschil is makkelijk nog te reguleren door je lichaam, waardoor je doordeweeks gewoon makkelijk kunt opstaan.


Powered by Bengelmedia